A tűzről

Mi a tűz?

A tűz őselem. Az emberiség hajnalán tisztelték és félték, mivel pusztító erőt láttak benne. Később őseink megszelídítették és szolgálatukba állították a tüzet, ami manapság a technika vívmányainak segítségével mindenütt jelen van az életünkben.

Valahol mindig ott lapul bennünk a ösztönös félelem, ami óvatosságra és elővigyázatosságra int, ha a tűz közelében vagyunk, hiszen már gyerekkorunkban megtapasztaljuk, hogy meleget ad, de ha túlságosan közel engedjük magunkhoz, akkor meg is égethet. A tűz egyik legfőbb jellemzője az átváltoztatás képessége, az égés során valamilyen szilárd vagy folyékony anyagból légnemű lesz. A tűz folyamatos változás a halmazállapotok között, látható, de megérinthetetlen folyamat. Színei: sárga, narancs, vörös, arany. A tűz szimbolikus értelmezésben nem más mint a szenvedély, de költői képekben a két legerősebb emberi érzelem jelzője, a szerelemé és a gyűlöleté.

Mi a tudományos megközelítés?

A tűzhöz három tényezőre van szükség: energiahordozóra, magas hőmérsékletre és oxigénre. Amennyiben e három összetevőből valamelyik hiányzik, illetve e három komponens viszonya nem megfelelő, tűz sem keletkezhet. Az égés azt jelenti, hogy az energiahordozó molekulái oxigénmolekulákhoz kapcsolódnak, ezáltal hő szabadul fel. Ennek létrejöttéhez egy bizonyos kezdeti hőmérsékletre van szükség, például egy szál gyufára, mellyel meggyújtunk egy gyertyát. A tűzfészek a lángok terjedésének kiindulópontja.

Mi a tűzzsonglőrködés?

A tűz fontos szakrális szerepet tölt be minden kultúrában. Az emberiség felismerte önnön képmását a tűzben és istenként tisztelte. Az anyagból fény szabadul fel, ahogy a test a lélek fejlődésén keresztül fénnyé transzformálódik.

Az emberi élet is egy transzformációs folyamat, a durva anyagi síkból a szellem hatására tettek, érzelmek, szellemi minőségek keletkeznek. Ezt a minőségi átalakulást élhetjük át a tűztánc, és a tűzzsonglőrködés keretein belül. A tűz és a tánc egyaránt végigkísér minket az emberiség kezdetétől. Mindkettő az erő, energia és az élet megtestesítője. A tűz természeténél fogva ugyanúgy impulzív, forró, égető lehet, mint ahogy a tánc extázisa is magával ragadó, pulzáló.

A lassú, finom lépések visszafogottsága, a parázs szunnyadó hevülete, amely képes bármely pillanatban kirobbanni, kitörni, dübörögni – ez közös mind a tűztűncban és a tűzben.

A tánc az egyik legrégebbi kifejezőeszközünk az emberi hangok mellett. Bármely kultúrát vizsgáljuk, a tánc szakrális vonatkozásait, mindenhol megtaláljuk. A mai “tűztánc” nem csupán parázson járás, hanem a zsonglőrködés, a pirotechnika, a tánc és az akrobatika eklektikus művészete. A zsonglőrök életében így kap szerepet a tüzes játék.

Hogyan kezdődött?

Először is a zsonglőrködéssel ismerkedtünk meg, ami a klasszikus cirkusz, cirkuszművészet egyik fő ágazata. A zsonglőrködés, hasonlóan a gólyalábas produkciójához,  az egyensúly művészete. Ez számunkra meditáció, egy pontra való összpontosítás, koncentráció.

Olyan élethelyzet amikor a külvilágot maximálisan kizárja az ember, csakis befelé figyel, hogy a test és a lélek tökéletes harmóniába kerüljön. Minket ez energiával tölt fel. A zsonglőr eszközök nagy részét magunknak készítjük, fából, fémből, üvegszálból, tűzálló kevlárszövetből, melynek speciális tulajdonsága, hogy míg felületéről az éghető anyag elég, maga a hordozó szinte nem is sérül. A tűzzsonglőr eszközök így biztonságosak, tartósak, és hosszan lehet velük játszani.

Lépésről lépésre?

Mikor az ember tűzzsonglőrök előadását látja, amellett, hogy ámulatba ejti a látvány, a fény által kirajzolódó formák, geometriai alakzatok sokasága, felmerül benne a kérés, hogy ez nem veszélyes? Tűzzsonglőr bemutató után van, aki megkérdezi: nem szoktad megégetni magad?

Erre egyszerű a válasz: igen, előfordul. Aki a tűzzel játszik az megég, mint tartja a mondás, és ez alól a tűzzsonglőr sem kivétel. Az égési sérülések nagy része elkerülhető, ha hosszú ujjú pólóban és nadrágban játszik az ember. Ha hosszú haja van a zsonglőrnek, azt összefogja, sapkával vagy kendővel védi.

A legfontosabb a tudatosság és a koncentráció. Csak azzal a mutatvánnyal szabad próbálkozni amit biztosan meg tudunk csinálni. Magyarán egy trükköt csak akkor csinálok meg égő zsonglőrjátékkal show közben, ha már előtte begyakoroltam és magabiztosan megy tűz nélkül is.

Csak biztonságosan!

Az elővigyázatosság nagyon fontos, tisztában kell lenni vele, hogy milyen éghető anyagokkal dolgozunk, és ezek az anyagok milyen tulajdonságokkal rendelkeznek (pl. a foltbenzin azonnal belobban ha tűz éri).

Mindig legyen a közelben poroltó készülék, vagy legalább egy vödör víz, ha esetleg meggyullad valami azt azonnal el tudjuk oltani.

Figyeljünk rá, hogy a ruhánkra ne kerüljön a gyújtófolyadékból, mert úgy könnyen lángra kaphat. Tűzzsonglőr előadás esetén külön figyelmet kell fordítani a közönség biztonságára is.